Unia Europejska przekaże Kolejom Mazowieckim 162 mln zł na zakup 14 nowoczesnych, zeroemisyjnych pociągów w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027. To jednak nie koniec inwestycji – Samorząd Województwa Mazowieckiego kupi dodatkowo 6 spalinowych szynobusów od PESA Bydgoszcz, przeznaczając na ten cel ponad 233 mln zł.
Koleje Mazowieckie – inwestycje w nowoczesny tabor
Koleje Mazowieckie od ponad 20 lat konsekwentnie modernizują swój tabor, będąc jednym z najnowocześniejszych przewoźników regionalnych w Polsce.
– Obecnie mamy zakontraktowany zakup 66 pociągów dla Kolei Mazowieckich (50 pięcioczłonowych oraz 16 dwuczłonowych ezt). Dziś podpisujemy umowę na zakup 6 dwuczłonowych szynobusów od PESY Bydgoszcz, które będą kursować m.in. na trasach do Tłuszcza, Ostrołęki, Płocka, Nowego Dworu czy Siedlec. Dodatkowo wkrótce podpiszemy kolejną umowę na zakup 14 nowoczesnych pociągów z dofinansowaniem UE w wysokości 162 mln zł – podkreśla marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.
W 2023 roku Koleje Mazowieckie przewiozły rekordową liczbę 64,8 mln pasażerów. Aby zwiększyć komfort i bezpieczeństwo podróżnych, przewoźnik regularnie unowocześnia swoje pojazdy, stawiając na innowacyjne oraz ekologiczne rozwiązania.
Nowoczesne spalinowe szynobusy od PESA Bydgoszcz
Koleje Mazowieckie wzbogacą się o 6 dwuczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych, wyposażonych w pakiet naprawczo-pozderzeniowy. Samorząd Mazowsza przeznaczy na ich zakup ponad 233 mln zł, a koszt jednego pojazdu to ponad 33,6 mln zł.
Firma PESA Bydgoszcz będzie serwisować tabor do końca 2031 roku i przeszkoli pracowników z obsługi nowych szynobusów.
– Umowa z PESĄ pozwoli na wzmocnienie parku taborowego Kolei Mazowieckich. Dzięki dofinansowaniu na 14 ezt będziemy mogli podpisać umowę wykonawczą na ich zakup. Nasze inwestycje doceniają pasażerowie, którzy coraz chętniej wybierają kolej jako środek codziennego transportu – zaznacza Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich.
Nowe pojazdy zostaną skierowane na niezelektryfikowane trasy, obejmujące m.in.:
- Tłuszcz – Ostrołęka – Chorzele
- Sochaczew – Kutno – Płock – Sierpc – Nasielsk – Nowy Dwór Mazowiecki
- Siedlce – Czeremcha
162 mln zł z UE na 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT
Dzięki dofinansowaniu 162 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027, Koleje Mazowieckie kupią 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER160 FLIRT3.
Wartość całego projektu wynosi ponad 669 mln zł i obejmuje:
✔️ zakup nowych pojazdów,
✔️ pakiet naprawczo-pozderzeniowy,
✔️ szkolenia dla pracowników z zakresu obsługi technicznej.
Dodatkowe wsparcie pochodzi również z Krajowego Planu Odbudowy, dzięki czemu Koleje Mazowieckie łącznie pozyskają ponad 1,5 mld zł na zakup 64 pięcioczłonowych ezt.
Nowoczesne wyposażenie nowych pociągów
Każdy z zakupionych pociągów będzie wyposażony w:
✔️ klimatyzację,
✔️ komfortowe fotele,
✔️ system informacji wizualno-dźwiękowej,
✔️ darmową sieć Wi-Fi,
✔️ platformy i udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami,
✔️ miejsca na rowery i wózki dziecięce,
✔️ nowoczesny monitoring wizyjny,
✔️ urządzenia do komunikacji z obsługą pojazdu.
Nowe pociągi wyjadą na wszystkie trasy obsługiwane przez Koleje Mazowieckie, zapewniając komfort, bezpieczeństwo i ekologiczny transport dla mieszkańców Mazowsza.
fot. UMWM